Review

Boganmeldelse – Den Udvalgte

Titel: Den Udvalgte

Serie: Deltager #1

Forfatter: Taran Matharu

Forlag: Forårsbørn

Bedømmelse:

Rating: 3.5 out of 5.

Jeg modtog denne bog fra forlaget som et anmeldereksemplar. Dette har dog ikke påvirket min bedømmelse af bogen og mine ord og tanker er 100 % mine egne.


Gennem tiden er folk forsvundet uden forklaring. En gruppe teenagere vil snart finde ud af hvorfor. Cade er ved at finde sig til rette på sin nye kostskole og spekulerer over sin fremtid, da han pludselig befinder sig i en anden verden.

Han opdager hurtigt, at den nye verden er befolket af fortabte levn fra fortiden: Forhistoriske væsner, oldgamle relikvier og endnu mærkeligere – folk. Overvældet af sine nye omgivelser har Cade ikke meget tid til at vænne sig til det, for snart bliver han og hans klassekammerater tvunget til at deltage i et brutalt spil kontrolleret af mystiske overmagter.

Men hvem er disse væsner, og hvorfor er disse teenagere blevet udvalgt? Cade må forberede sig på kamp… for det er ikke muligt at gemme sig.
(Goodreads)


Jeg har læst Tarans første udgivelse, The Summoner, som jeg var stor fan af (skal have læst de to sidste i den trilogi snarest) og derfor var jeg ganske spændt på at påbegynde en ny serie fra ham.


Jeg må dog indrømme, at jeg stadig er lidt splittet over denne bog. På den ene side var den vildt spændende, hæsblæsende og fyldt med action. På den anden side var den vildt forvirrende som gjorde det svært at nyde bogen som den var fordi jeg sad med så mange spørgsmål igennem hele bogen.

Vi følger Cade Carter, som er ligeså forvirret som os læsere over hvad der foregår. Vi starter midt i det hele og prøver fra side 1 at finde hoved og hale i hvad der egentlig sker. På den måde er vi på lige fod med Cade, dog er det stadigvæk lidt frustrerende.

Historien i sig selv fandt jeg skam ganske spændende. Et slags spil en række unge mennesker skal igennem, og der er alt lige fra besynderlige øglevæsner til avanceret teknologi til dinosaurer! Hvad mere kan man egentlig ønske sig? Udover forklaringer altså…

Sproget gled nemt og ubesværet og handlingen ændrede sig skiftevis fra nutiden i spillet og fortiden, hvor Cade ankommer til den nye skole, der virkelig ikke må være hvad den udgiver sig for.

Der er en masse karakterer vi kommer til at kende igennem bogen, nogle bedre end andre, men ingen er sikre på overlevelse (og så siger jeg ikke mere om det for at undgå spoilers), og det giver en øget form for spænding for så ved man virkelig ikke hvad der kommer til at ske og hvordan bogen ender.


Alt i alt er det en fremragende og action-fyldt ungdomsbog beriget med historie og interessante karakterer. Så hvis du ikke har noget imod forvirrende introduktioner og manglede forklaringer, så er denne bog lige noget for dig.

Jeg ser meget frem til at læse videre i denne serie for at se hvad der kommer til at ske og jeg er sikker på at 2’eren nok skal sparke dino røv.


Endnu en gang tusind tak til forlaget Forårsbørn for at sende mig et eksemplar af bogen.

Leave a comment